Stad Brugge en COSH! lanceren tweede duurzame shoppingkaart in Brugge met nieuwe adressen en zes duurzame shopping tips

Na de succesvolle eerste editie (zomer 2020), lanceren Stad Brugge en COSH! dit jaar een tweede duurzame shoppingkaart voor shoppers en toeristen. Op één jaar tijd breidde het duurzaam aanbod uit in Brugge. Stad Brugge en COSH! staan te popelen om de selectie aan nieuwe, duurzame adresjes voor te stellen. De duurzame shoppingkaart neemt je mee langs 17 duurzame modewinkels, 3 tweedehandswinkels, 7 lifestyle winkels, 11 duurzame voedingswinkels en 15 koffie- en lunchplekjes in en rond Brugge. Een uitstapje met deze kaart is de perfecte weekendactiviteit met vrienden of familie. ‘We kijken er naar uit om shoppers en toeristen opnieuw te inspireren met duurzame mode, binnen ieder zijn stijl en budget’ vertelt Niki de Schryver, oprichter van COSH!.

Voordelen van lokaal winkelen

'Met deze shoppingkaart willen Stad Brugge en COSH! consumenten stimuleren om lokaal te winkelen. Brugse handels- en horecazaken kunnen alle steun gebruiken in deze uitdagende tijden. Bovendien is lokaal winkelen niet enkel goed voor onze economie, je beleeft ook een persoonlijk, aangename shopervaring’, zo vertelt schepen van Werk en Ondernemen Pablo Annys.

Nieuwe, duurzame adresjes

Resale systeem bij SeventyOne Resale

Een eerste nieuwkomer op de kaart is SeventyOne. Deze winkel biedt elegante 40’s en 50’s geïnspireerde kleding. Naast de nieuwe collecties biedt SeventyOne ook een resale optie: klanten kunnen hun retro kleedjes binnenbrengen in één van de boetieks of opsturen per post en krijgen in ruil een waardebon. De ingeleverde kledingstukken worden opnieuw verkocht in de resale afdeling van de winkel. Dit systeem is een perfect voorbeeld van circulaire economie waarbij kledingstukken zo lang mogelijk in de kringloop blijven.

Biokatoen bij multibrand Brooklyn

Multibrandstore Brooklyn zette het afgelopen jaar enorme stappen vooruit wat betreft  duurzaamheid. Bij diverse jeansmerken kopen ze de meer duurzame lijnen in. Daarnaast ontwikkelde de West-Vlaamse keten een eigen kledinglijn met T-shirts en hoodies van duurzaam biokatoen. Je kan de collecties ontdekken onder de naam Intwiel en Piston Club. Een absolute aanrader voor fietsfanaten en autoliefhebbers.

Duurzame sportoutfit bij Be Billie

Bij Be Billie Yoga & activewear vind je jouw duurzame sport- of yoga-outfit. Ontdek het grootste aanbod aan circulaire Belgische sportmerken van onder andere Go as u.r, Pure by Luce en hun eigen huismerk By Billie: stijlvolle en duurzame yogakleding.

"Kledij mag geen wegwerpproduct zijn die schade veroorzaakt aan onze leefomgeving. De vraag naar duurzame kledij klinkt gelukkig steeds luider. Door bewust te shoppen bij milieuvriendelijke en lokale handelaars hebben we oog voor duurzaamheid in het ganse productieproces én kunnen we genieten van mooie kledij en lekkere drankjes en hapjes," zegt schepen van Klimaat en Energie, Milieubeleid, Smart City en Facilitair Beheer Minou Esquenet.

Vaste Waarden

Uiteraard vind je ook vaste waarden terug op de kaart. Zo is kledingboetiek L’Heroïne de heldin van de Belgische mode in Brugge en dit jaar het gezicht van deze vernieuwde shoppingkaart. De selectie bij L'Héroïne evolueert steeds meer naar tijdloze collecties die niet seizoensgebonden zijn. Daarnaast kan je jezelf verwennen met duurzame bohemien kledij en interieurartikelen bij Duka Moodstore. Hou je meer van een Scandinavische look? Neem dan zeker een kijkje bij Boetiek Ruth.

Naast modewinkels selecteerde COSH! ook 7 lifestyle winkels. Bij Shoerecrafting kan je terecht om de levensduur van je schoenen te verlengen op een ambachtelijke manier. Bij Karma Markt shop je zero waste producten. Kortom, voor elk wat wils.

‘Dankzij onze selectie en tips is het super gemakkelijk om duurzaam én lokaal te kopen’ licht Niki de Schryver, oprichter van COSH! toe.

Duurzame koffie-, lunch, en voeding adressen

Dankzij de duurzame voedselstrategie van Brugge, Brugge Smaakt, staan dit jaar ook extra adressen voor korte keten voeding op de kaart. Daarnaast vind je op de kaart van Brugge ook tal van gezellige en duurzame koffie-en lunchadresjes die ook vegan opties aanbieden.

6 tips om duurzaam te shoppen

‘Via de duurzame shoppingkaart krijgt de bezoeker zes bruikbare tips mee om meer duurzame keuzes te maken. Achter de schermen onderzoeken we bij COSH! dagelijks merken op basis van zeven criteria: arbeidsomstandigheden, ecologische materialen, circulaire economie, korte keten, diervriendelijkheid, transparantie en het 'slow fashion' business model. Op die manier krijgt de consument eerlijk advies en kunnen retailers hun winkelaanbod verduurzamen’, verduidelijkt Niki de Schryver, CEO en oprichtser COSH! Conscious Shopping Made Easy

Scan bij het winkelpunt de QR-code, zo ontdek je de duurzame focus van elke zaak. In de shop kan je door middel van hun screening de meest duurzame kledij kiezen. Maak als consument bewuste keuzes. Zo stimuleer je de ondernemers om nog meer duurzame producten aan te bieden.

Dit project is mede mogelijk dankzij ondersteuning via het Europese subsidieproject KICK (Kernversterking In CentrumKernen). De vier centrumsteden in West-Vlaanderen – Brugge, Kortrijk, Roeselare en Oostende - en Ieper slaan hierbij de handen in elkaar om de lokale economie in de handelskernen te ondersteunen in deze niet-evidente tijden.

Je kan de duurzame shoppingkaart ophalen bij de zaken die op de kaart vermeld staan, bij de twee toerisme punten (Markt en station) en bij In & Uit (‘t Zand 34).

Schepen Pablo Annys, Amber en Niki Team COSH!, Ilse Snick & Sofie Verheye van Stad Brugge.

Influencer event op 22 mei 2021: foto's by Renée Casteele

Niet voor publicatie: