Primeur in Antwerpen: ethische tweedehands shoppingkaart van COSH!

In samenwerking met De Kringwinkel Antwerpen en Stad Antwerpen creëerde COSH! een duurzame en ethische tweedehands shoppingkaart. Een primeur die zeker als geroepen komt in de modestad, want vintage kleding slaat aan! De kaart neemt je mee langs 26 adresjes met tweedehands kleding en 10 koffie- en lunchplekjes in en rond Antwerpen. Ontdek unieke adresjes in verborgen zijstraatjes en rust uit bij duurzame lunch adresjes ‘en-route’.

De voordelen van tweedehands shoppen

“Tweedehands mode is één van de meest toegankelijke manieren om je voetafdruk te verkleinen en de circulaire economie te steunen. Met de kaart willen we consumenten stimuleren om bewuster te winkelen. Dit door ethisch verantwoord en circulair shoppen makkelijk te maken voor de consument.”, vertelt Niki De Schryver, oprichtster van COSH!.

Interactieve shoppingkaart in Antwerpen, online op cosh.eco in héél Vlaanderen

Elk winkelpunt op de kaart heeft een QR-code die leidt naar een online pagina op www.cosh.eco die je meer leert over de duurzaamheid van de winkel. COSH!, het platform voor duurzame mode in België, lanceert met de kaart nu ook adresjes voor tweedehands kleding online. Antwerpen is hierbij de koploper, maar ook winkels in andere steden sloten zich al aan. Zo ontdek je onder ander Cyaankali in Leuven, Streisant in Hasselt, Little Rebels in Boortmeerbeek en Selected by Francoise in Brugge via het platform.

Story image
“Bij COSH! moedigen we consumenten aan om duurzaam en kwalitatief te shoppen. Dat kan een nieuw kledingstuk zijn dat op een milieuvriendelijke manier gemaakt is, maar ook tweedehands aankopen, upcycling en kleding lenen bij bibliotheken vinden we goede opties. De tweedehands sector is uiteraard afhankelijk van kwalitatieve instroom aan mooie kleding. We geloven dat de combinatie van nieuwe, gerecyclede en tweedehands mode de industrie écht circulair kan maken.” - Niki de Schryver, oprichtster van COSH!.

Tweedehands mode onder de loep

De tweedehands mode-industrie kent veel ecologische voordelen maar staat ook voor verschillende uitdagingen. Wat gebeurt er met de kleding die we doneren in textiel containers? Waar komt de kleding in kringloopwinkels vandaan en is alle tweedehands kleding wel ethisch? Scan de QR-codes op de kaart en ontdek een uitgebreid onderzoek over het tweedehands circuit.

Hoe geef je jouw kleding een duurzaam tweede leven?

Daarnaast vind je op de kaart ook een handig stappenplan dat jou helpt om jouw gedragen kledingstuk een duurzaam tweede leven te geven. Doneer jij bij een circulaire designer? Ga je best naar een kledingcontainer of breng je jouw stuk naar een repair café? Gebruik de info op de kaart als hulpmiddel tijdens jouw volgende opruimbeurt en vermijd dat jouw kleding in de vuilnisbak belandt!

Hier ontdek je de kaart:

Shoppen met de ethische shoppingkaart kan vanaf zaterdag 26 juni. Wie de lancering wil bijwonen is die dag ook welkom bij Circuit in Antwerpen (Jef Cassiersstraat 29). De kaart is beschikbaar bij de Dienst Toerisme op de Grote Markt en aan het Centraal Station en bij alle deelnemende handelaars (zie lijst hieronder).

Lokaal, sociaal en betaalbaar tweedehands shoppen

Op de kaart vind je verschillende winkels van ngo’s en vzw’s die impact maken in België en daarbuiten. Hier ben je zeker dat de kleding op een ethisch verantwoorde manier verzameld, gesorteerd en verkocht wordt. Zo kan je met een gerust hart shoppen!

De Kringwinkel Antwerpen

De Kringwinkel Antwerpen biedt een passende job aan mensen die weinig kansen hebben op de gewone arbeidsmarkt. Zo doen de werknemers ervaring op en krijgen ze een toekomstperspectief. De Kringwinkel heeft verschillende filialen in Antwerpen met een breed tweedehands aanbod. Dankzij hun sociale en duurzame werking maken ze hergebruik toegankelijk voor iedereen!

Circuit: circulaire speeltuin met tweedehands aanbod

Hergebruik is nodig om de overgang naar een circulaire economie waar te maken! COSH! Is dan ook groot fan van initiatieven zoals Circuit, de nieuwe circulaire hub van De Kringwinkel Antwerpen. Deze plek, gelegen op het Nieuw Zuid, is voor iedereen die op zoek is naar duurzame, herbruikbare producten. Je ontdekt er onder andere het tweedehands aanbod van De Kringwinkel. Daarnaast kan je ook een workshop volgen, je fiets laten repareren, fairtrade koffie drinken of een duurzaam boeket bloemen kopen. Met Circuit wil De Kringwinkel Antwerpen samen met verschillende duurzame ondernemingen de levensloop van producten verlengen.

Wereld Missie Hulp (WMH) is een vzw die via ontwikkelingsprojecten de leefomstandigheden van mensen wil verbeteren op een duurzame manier. Met hun project ‘be the fibre’ verwerkt Wereld Missie Hulp ingezameld textiel tot nieuwe, toffe accessoires zoals sportzakken, laptoptassen en paraplu’s. Je kan hun producten bij verschillende COSH! winkels vinden, zoals Circuit, Moose in the City (Antwerp), Allossa (Izegem), Be Billie (Brugge) Rand (Mortsel), maar ook in de Wereld Missie Hulp shop in Boechout

Ook Oxfam Solidariteit kreeg een plaatsje op de kaart. Bij hun filiaal in Antwerpen en Wilrijk staat kwaliteit op de eerste plaats. De winkels worden beheerd door vrijwilligers en sociale tewerkstelling. Met de inkomsten steunen ze Oxfam projecten in het buitenland.

Gecureerde vintage hotspots

Ook ouders die hun kinderen willen kleden in ‘preloved items' vinden enkele leuke adresjes op de kaart. Zo ontdek je Bobbi Ray, een circulaire hub waar HAA! naaiatelier tweedehands textiel omtovert tot kwalitatieve nieuwe kleding voor kids. Ook Finn & Julia in Brasschaat en Pluto is a Planet zijn toffe hotspots voor milieubewuste ouders.

Veel zelfstandige handelaren op de kaart nemen kleding van consumenten aan in consignatie of selecteren zelf de mooiste pareltjes voor hun klanten. Deze plekjes zijn ideaal voor mensen die voor het eerst kennismaken met tweedehands, maar ook ervaren thrifters vinden er vast hun ding!

Pardaf, Scruples en Annexe 32 zijn al jaren een vast gegeven in het centrum van Antwerpen en konden dus zeker niet ontbreken op de kaart. Ze pronken er naast de nieuwkomers Dressing Circles en One Hit Wonder. Elke boetiek heeft een eigen focus waardoor je gegarandeerd een unieke shopervaring beleeft!

'Bovendien hebben enkele Antwerpse tweedehandsboetieks echt een unieke stijl en winkelbeleving’, vertelt fervent tweedehands shopper Mira Janssens uit Gent.

Duurzame trend: Huur een outfit in een kledingbibliotheek

Naast nieuw en tweedehands kopen zijn er natuurlijk nog verschillende alternatieven. Ooit al gehoord van swapping, swishing en kledingbibliotheken? We vertellen je meer over de verschillende alternatieven. Op COSH! ontdek je vanaf nu ook een kledingbibliotheken met de mooiste kleding van duurzame merken - waar je ook kan passen-, zoals Jukebox in Brussel! Een concept dat zeker de moeite is om te verkennen!

NUTTIGE LINKS:

Een project van COSH! in samenwerking met:

Mira Janssens
Mira Janssens Responsible 2nd hand fashion, COSH! Conscious Shopping made Easy

Portretten Niki De Schryver: