COSH! lanceert de Dag van de Duurzame Klant

Kunnen we gadgets en goodie bags vol plastics in 2020 laten?

Op zaterdag 2 oktober, tijdens het Weekend van de Klant, lanceert COSH! samen met haar netwerk van 200+ duurzame handelaren de Dag van de Duurzame Klant. ”Hiermee willen we bewuste consumenten op een milieuvriendelijke manier in de bloemetjes zetten en andere handelaars inspireren om het duurzamer aan te pakken”, aldus Niki De Schryver oprichtster van het online platform voor duurzame handelaars, COSH!

Hoe duurzaam is het ‘Weekend van de Klant’?

Op zaterdag 2 en zondag 3 oktober vindt de vijfde editie van het Weekend van De Klant plaats. Deze actie, opgezet door UNIZO, Comeos en UCM, zorgen voor een feestelijk winkelweekend in heel België. “Dat deze actie consumenten stimuleert om te shoppen bij lokale handelaars, kunnen we bij COSH! enkel aanmoedigen. Toch stellen we ons vragen bij de gratis gadgets en goodiebags gevuld met plastics die vele handelaars in dat weekend aan hun klanten meegeven”, vertelt Niki de Schryver.

“Natuurlijk begrijpen we het hele idee… Gratis cadeautjes en goodiebags zijn leuk. Maar heb je die extra brooddoos, drinkfles of de zoveelste linnen shopper écht nodig? Of staat die binnen de kortste keren stof te vergaren achterin jouw kast?”

Gratis cadeautjes en goodiebags zijn leuk. Maar heb je die extra brooddoos,
drinkfles of de zoveelste linnen shopper écht nodig?

Het COSH! netwerk zet bewuste shoppers in de bloemetjes

COSH! gelooft dat het anders (en duurzamer) kan! En het COSH! netwerk met meer dan 200 duurzame handelaars is hier het levende bewijs van. Samen met hen roepen we de  ‘Dag van de Duurzame Klant’ in het leven.

Voor consumenten die nog niet bekend zijn met duurzaam shoppen is de ‘Dag van de Duurzame Klant’ het ideale moment om op ontdekkingstocht te gaan. Bij COSH! handelaars ontdek je ethische mode, natuurlijke cosmetica en eco lifestyle producten en nog veel meer.

COSH! maakt duurzaam shoppen makkelijk, en daar worden consumenten tijdens het Weekend van de Duurzame Klant ook nog eens extra voor beloond! Niet door met pesticiden bespoten rozen uit Kenia of een plastic zonnebril made in China, maar wel met originele en duurzame attenties!

Story image

Benieuwd wat de COSH! handelaren in petto hebben? Hieronder vind je een handig overzicht van de verschillende acties:

Supergoods in Gent, Mechelen en Antwerpen

De eco handelaar Supergoods viert tijdens het eerste weekend van oktober het Good Vibes Weekend. In alle winkels ontvang je er dubbele punten op de klantenkaart.  Hiermee kan je een goed doel steunen waaronder River Clean up, The Cup org, of World Bicycle Relief.

Supergoods Mechelen: Onze-Lieve-Vrouwestraat 116, 2800 Mechelen, Belgium

Supergoods Gent: Brabantdam 56 B, 9000 Gent, Belgium

Supergoods Antwerpen: Kloosterstraat 38, 2000 Antwerp, Belgium

“Steun de River Clean Up met jouw aankoop bij Supergoods en draag bij tot het schoonmaken van onder andere het rampgebied in België”

Foto: River Clean Up tijdens World Cleanup Day in Gent

Nieuwe hotspot in Hasselt: mAke

In Hasselt kan je tijdens de 'Dag van de Duurzame Klant' ook de opening van de nieuwe pop-up winkel, en het nieuwste lid van COSH!, mAke bijwonen! Oprichtster Anke Stienen startte in maart 2020 haar webshop en opent nu haar eerste fysieke winkel! Naast cruelty free make-up en accessoires vind je er ook duurzame modemerken. Ontvang bij aankoop een (h)eerlijke duurzame goodie bag met producten waar je vast zal van genieten, waaronder de biologische mAke zeep en een bon voor jouw volgende aankoop.

Dokter Willemsstraat 6, 3500 Hasselt

Karma markt in Brugge

Wie streeft naar een ecologische, zero waste levensstijl, kan terecht in Brugge bij Karma markt. Hier vind je verpakkingsloze voeding, natuurlijke cosmetica en zero waste lifestyle producten

Bovendien krijg je tijdens de Dag van de Duurzame Klant bij aankoop vanaf 15 euro een stuk fruit of een mini loofah voor de afwas. Deze spons is machinewasbaar en gemaakt van 100% plantaardige materialen. Loofah is een soort gedroogde komkommersoort. Hierdoor is de spons na gebruik helemaal biologisch afbreekbaar

Karma Markt: Langestraat 22, 8000 Brugge

Sprookjesstof in Brugge

Sprookjesstof in Brugge biedt een breed assortiment biologische stoffen en naaibenodigdheden. Ontvang je op 2 oktober, tijdens de Dag van de Duurzame Klant, een gratis klosje met 100m kwalitatief naaigaren uit 100% Egyptisch biokatoen. Alle garen zijn GOTS gecertificeerd en bovendien en komen in maar liefst 34 kleuren. De actie is geldig zowel in de winkel als online.

Sprookjesstof: Vinkenstraat 2, 8310 Brugge

Doekjes en Broekjes en Anders Getint in Leuven

Bij de eco winkels Doekjes en Broekjes en Anders Getint  in Leuven ontvang je tijdens de Dag van de Duurzame Klant een geschenkje van een lokale eco handelaar in hun Leuvens netwerk.

Zo zet Doekjes en broekjes elke klant in de bloemetjes met een droogboeketje van het duurzame bloemenatelier Tilia en bij Anders Getint ontvangt elke klant een bio-bijenwas wrap van Twalsiree.

Doekjes en Broekjes: Diestsestraat 144, 3000 Leuven

Anders getint: Diestsestraat 148, 3000 Leuven

An Buermans in Antwerpen

Bij An Buermans in Antwerpen vind je de tijdloze, stijlvolle creaties van de Belgische duurzame ontwerpster. Alle stuks worden gemaakt in beperkte oplage en zijn dus zeer uniek. Naast de eigen collecties van An Buermans vind je in de winkel ook producten van andere designers waarbij duurzaamheid, ambacht en unieke, limited collecties centraal staan.

Iedereen die tijdens de 'Dag van de Duurzame Klant' een sustain aankoop maakt bij An Buermans ontvangt een gerecycleerd en uniek geschenkje.

Everdijstraat 20, 2000 Antwerpen

Captain Cork in Antwerpen

Wist jij dat kurk een duurzamer alternatief is voor leer? Bij Captain Cork in Antwerpen ontdek je verschillende accessoires gemaakt van kurk afkomstig uit Portugese bossen. Geniet tijdens de Dag van De Duurzame Klant van een heerlijk Portugees gebakje, de traditionele pasteis de nata en ontvang 10% korting op jouw aankoop (niet cumuleerbaar met andere acties of kortingen).

Captain Cork: Hoogstraat 63, 2000 Antwerpen

Scruples in Antwerpen

Bij Scruples in Antwerpen vind je een uitgebreid aanbod kwalitatieve tweedehands kleding. Wanneer je in het eerste weekend van oktober zelf een herbruikbare tas meeneemt naar de winkel, ontvang je 10% korting op alle aankopen die in de tas passen! De actie is niet combineerbaar met afgeprijsde items en gelimiteerd tot één zak per persoon

Scurples: Mechelsesteenweg 90, 2018 Antwerpen

Druantia in Lier

Voor natuurlijke cosmetica ben je bij Druantia in Lier aan het juiste adres. Hier ontvang je in het weekend van 2 oktober bij elke aankoop heerlijke lippenbalsem, een stukje zeep, een doosje thee of iets anders biologisch, vegan en natuurlijk uit hun assortiment!

Druantia: Berlarij 84, 2500 Lier

RE°invented by Annen bij Ma Reine et moi in Heverlee

Liefhebbers van unieke, upcycling mode kunnen op zaterdag 2 oktober de nieuwe collectie van RE°invented By Annen ontdekken bij  Ma Reine et Moi in Heverlee. Ontdek het verhaal achter de collectie en ontmoet de ontwerpster Anne Nagels.

Naamsesteenweg 380E, 3001 Leuven

Løv | Elly in Deurne

Løv | Elly is dé place to be als je op zoek bent naar een mooi en ecologisch cadeautje (voor jezelf of iemand anders). Tijdens het Weekend van De Duurzame Klant ontvang je een gratis hervulbare hand sanitizer bij jouw bestelling.

Zonnehoed in Zwalm

Ben jij een kersverse ouder of is er een baby op komst? Bij Zonnehoed in Zwalm vind je kinderkleding,  speelgoed, natuurlijke verzorgingsproducten, wasbare luiers en nog veel meer. Tijdens de Dag van de Duurzame Klant ontvang je als ouder een staaltje naar keuze van Weleda. Daarnaast kunnen kinderen meedoen aan een kleurwedstrijd tot eind oktober. De winnaar ontvangt een cadeaubon van €25.

Zonnehoed: Neerstraat 39, 9636 Zwalm

Teint Teint in Antwerpen

Bij Teint Teint in Antwerpen vind je een mooi aanbod milieuvriendelijke en dierproefvrije cosmetica. Eigenares Sally maakt een keurige selectie van verschillende duurzame merken en. Wens je graag persoonlijk advies? Maak een afspraak in de showroom in Antwerpen. Bovendien ontvang je 15% korting tijdens de 'Dag van de Duurzame Klant'!

Nog meer duurzame handelaars ontdekken? COSH! maakt duurzaam shoppen makkelijk. Op www.cosh.eco ontdek je duurzame handelaars bij jou in de buurt.