COSH! krijgt voor de tweede maal steun van Mechelen Klimaat Neutraal

Online platform cosh.eco brengt het duurzaam retaillandschap in Mechelen in kaart

Voor de tweede keer ontvangt COSH!, het online platform voor duurzame en ethische mode, een klimaatsubsidie van 4000 euro van de Stad Mechelen. Met deze subsidie steunt de stad initiatieven die bijdragen tot het behalen van de klimaatdoelstellingen van Mechelen Klimaatneutraal. Dankzij de steun van de stad breidt COSH! hun aanbod Mechelse winkels op het platform uit met enkele nieuwkomers en voorziet het, volgend op de infosessie over duurzame mode voor Mechelse handelaars tijdens M-Fair op 10 oktober, 1-op-1 advies sessie voor mode handelaren in de stadskern.

“Er is een vrij groot aanbod aan duurzame en eerlijke kledij in Mechelen. We hebben dit als stadsbestuur ook volop gestimuleerd de afgelopen jaren, denk maar aan ons festival M-Fair”, legt schepen van duurzaamheid Marina De Bie uit. “Toch is COSH! een enorme meerwaarde: via het platform wordt het aanbod in de stad zichtbaar en makkelijker toegankelijk, maar bovendien worden handelaars ook geholpen om sterker in te zetten op duurzame kledij. Voor zowel de handelaars, de consument als de duurzaamheidsdoelstellingen van de stad is COSH! een meerwaarde. Ik ben dan ook blij dat we dit initiatief vanuit de stad extra steun kunnen geven.”

COSH! screent Mechelse handelaars op duurzaamheid

COSH! ontving eerder dit jaar al een eerste keer de klimaatsubsidie van de stad. Hiermee voerde het platform een screening uit van het winkellandschap in de binnenstad en breidde het hun Mechels aanbod uit met veertien winkels met een deels duurzaam aanbod die te vinden zijn op www.cosh.eco.

Na Supergoods, Pure, Atelier Bébé en Awardt, die al sinds dag één op COSH! vertegenwoordigd zijn, kon de stad ook zes naar duurzaamheid  overschakelende Mechelse winkels steunen zoals UMA en Vertelles maar ook circulaire merken die hun thuishaven in de Stad hebben zoals HNST jeans en KSTMIZED.

"Steun die zeker welkom is na een moeilijk corona jaar", getuigt Jolien Lauwens van Kstomized.

Tijdens de tweede screening ook enkele nieuwe winkels in Mechelen op de radar van COSH! waaronder de nieuwe pop-up van Mieke Dierickx en het tweedehandsaanbod.

Is alle tweedehands mode ethisch verantwoord?

Met de tweede subsidie neemt COSH! nu ook enkele tweedehands winkels in Mechelen op. Wist je dat je met een tweedehands aankoop gemiddeld 1 kg afval, 3,040 liter water, en 22 kg CO2 bespaart?

"Met een tweedehands aankoop spaar je gemiddeld 1 kg afval, 3,040 liter water, en 22 kg CO2 uit. "

Tweedehands shoppen heeft een positief effect op het milieu maar is het ook altijd ethisch verantwoord? COSH! voerde een uitgebreid onderzoek naar de tweedehands markt en ontdekte dat er vaak nog weinig transparantie is in de toeleveringsketens van populaire tweedehandswinkels die gelukkig niet aanwezig zijn in Mechelen zelf.

COSH! kiest er daarom voor om enkel ethische en transparante tweedekansmode op te nemen op hun platform. In Mechelen is Cirkels hier een goed voorbeeld van.  Bij Cirkels staan circulaire economie en sociale tewerkstelling centraal en zo geven ze hiermee kansen aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt om te groeien en zich te ontplooien.

Ontdek de duurzame focus bij Mechelse handelaars

Voor elke aangesloten handelaar screent COSH! telkens één of meerdere merken die je bij de winkel terugvindt. Zo werkt het platform als collectief van winkels. Dankzij de onderbouwde research onderscheidt het platform zichzelf van de pure marketing platformen en heeft het een groot aantal lezers die het grondige onderzoek waarderen

Door de raamsticker aan de etalage van de winkel, die de shopper kan scannen, ontdekt hij aan de ingang de duurzame focus van elke winkel.  Zo maak je als shopper in de boetiek een bewuste keuze en stimuleer je de handelaar om ook het jaar nadien meer duurzame merken in te kopen.

Supergoods_Mechelen_COSH_press release-100

Uniek in Mechelen: Gratis opleiding en adviesverlening aan retailers in de stad over duurzame mode

COSH! Is er niet enkel voor de 100% duurzame winkels. Het platform maar steunt ook andere winkels in hun verduurzamingsproces. Daarom organiseert COSH! ook een sessie om retailers te informeren over duurzaamheid in de mode-industrie. Deze vindt plaats op zaterdag 10 oktober tijdens M-fair, het festival voor eerlijke en duurzame mode in Mechelen tijdens de Week van de Fairtrade.

De sessie wordt gegeven door Niki de Schryver, oprichtster van COSH!. Niki heeft 15 jaar ervaring als sourcing- en productiemanager en strategisch consultant voor Europese luxe modemerken en 8 jaar ervaring met omnichannel e-commerce. Ze ondervond aan de levende lijve hoe het er in de mode-industrie aan toe gaat en is sterk gedreven om de vervuilende industrie schoner te maken. Geïnteresseerde handelaars kunnen zich inschrijven via deze link. Mechelse winkeliers die interesse hebben in een 1-op-1 coaching sessie met Niki kunnen zich aan de hand van hetzelfde formulier kandidaat stellen.

• Info sessie duurzame mode 10 oktober op M-Fair, Mechelen.
    • Inschrijven kan via deze link voor meer info e-mail info@cosh.eco
    • Link voor geprinte publicatie: https://www.eventbrite.be/e/gratis-opleiding-voor-mechelse-retailers-over-duurzame-mode-tickets-162246410381
  • Link over de samenwerking op COSH! voor jullie lezers en om te delen op sociale media:  https://cosh.eco/nl/blog/conscious-shoppen-in-mechelen
  • Directe link naar shopping adressen in Mechelen: https://cosh.eco/nl/shopping-guide/shops?search=Mechelen,%20Belgi%C3%AB