Eerste Flagship voor Studio AMA na succesvolle lancering van de wintercollectie

Sociaal en lokaal ondernemerschap op z'n best!

Vandaag lanceert de Gentse modeontwerpster Soraya Wancour de eerste wintercollectie van haar ecologische start-up Studio AMA. Daarmee geeft ze ook meteen de aftrap voor haar Winkel in de Dampoortstraat 42, in Gent. Daar bewijst ze deze winter dat de kledingindustrie ook circulair, ethisch en duurzaam kan zijn.

Na een geslaagde collectie rugzakken en sweaters, brengt de Gentse start-up Studio AMA binnenkort zijn eerste duurzame wintercollectie uit. Van 7 november zal deze te koop zijn in haar gloednieuwe atelier met winkel.

Voor de productie van de wintercollectie maakt Studio AMA gebruik van bestaande reststromen in de textielindustrie. “Doorgaans zijn dat technische tests of productiestalen met kleine fouten”, legt Wancour uit. “Die restmaterialen worden daardoor gered van de afvalverwerker en krijgen een tweede leven in onze creaties.” De nieuwe collectie die op 25 september wordt voorgesteld, bestaat maar liefst uit 35 gerecupereerde stoffen. Wat mag dat kosten? De stuks uit de wintercollectie van Studio AMA variëren tussen €120 en €215.

Net als de pilotcollectie, kwam deze van de winter tot stand in samenwerking met het Waregemse textielbedrijf Bekaert Deslee en VZW Zonnehoeve uit Nazareth. Door te werken met lokale maatwerkbedrijven, creëert Studio AMA werkgelegenheid voor werknemers die minder kansen krijgen op de reguliere arbeidsmarkt. “Bovendien maken we een erg lokaal product”, vertelt Wancour. “De samenwerking moedigt ons bovendien ook aan om eenvoudige en dus tijdloze designs te maken, die de levensduur van de items vergroten.”

Story image

"Een alternatief op fast fashion is dringend nodig", zegt Wancour. Er is namelijk nog te veel bruikbaar textielafval binnen de lokale textielindustrie. Met Studio AMA krijgt een deel hiervan een tweede kans. "Ik wil met mijn merk ook de aanzet geven voor andere maatwerkbedrijven om circulairder te werk te gaan. Want het kan wel degelijk anders!"

De ontwerpster is dus een grote voorstander van de korte keten. Dit systeem is al gekend in de voedingsindustrie, maar is nog niet doorslaggevend in de mode wereld. Daar wil Wancour verandering in brengen door te werken met materiaal dat al beschikbaar is en op maat te werken. Zo krijgt de ontwerpster de mogelijkheid om alles lokaal te doen verlopen en is er geen sprake van tussenschakels! Een work + shop (atelier met winkel) is dus voor Wancour de ideale manier om rechtstreeks contact te leggen met haar kopers en nieuwe mensen te bereiken met haar visie op ethische en duurzame mode. Behalve bolero's, sweaters, jumpsuits, broeken, jurken en bomberjackets, kunnen bezoekers ook de rugzak ALFA kopen. Dit is het eerste item dat de Gentse ontwerpster ooit op de markt bracht. Bovendien is er opnieuw de populaire sweater te koop uit een eerdere collectie.

Studio AMA - wintercollectie door de lens van Fotografe Annelie Vandendael

Rolresten bij Bekaert-Deslee

Wil jij een interview of exclusieve afbeeldingen van de nieuwe wintercollectie van Studio AMA door fotografe Annelie Vandaele ontvangen?

Contacteer Studio AMA Founder, Soraya Wancour op onderstaande contactgegevens:

COSH! is een initiatief van Niki De Schryver, duurzame ondernemer in hart en nieren. Met dit gloednieuwe keurmerk wil ze consumenten helpen in hun zoektocht naar duurzame, ethische kledij.  COSH! is een online platform dat consumenten wil helpen om - zonder inspanning - bewuste keuzes te maken tijdens het shoppen by handelaren met fysieke winkels.

We dragen allemaal, elke dag kleding. Onze kleding is onze tweede huid en onderdeel van onze identiteit. Maar de mode-industrie is een van de meest vervuilende en onmenselijke industriëen ter wereld. Duurzame kleding vinden is niet altijd gemakkelijk. COSH! 'Conscious Shopping Made Easy' maakt duurzaam shoppen makkelijk.

COSH! biedt consumenten een gemakkelijk en snel zoekplatform en visualiseert daarop de duurzaamheidskenmerken van kledingmerken op een heldere manier. COSH! onderzoekt de supply chain keten van elk merk bij hun fysieke retailers om zo greenwashing tegen te gaan. Shoppers kunnen via COSH! winkels vinden in hun buurt die duurzame mode binnen hun stijl en budget aanbieden. De op maat gemaakte shoppingroute - met routemap - brengt shoppers tot voor de deur van kledingwinkels met een duurzaam aanbod. Start met duurzaam shoppen op www.cosh.eco

COSH! onderzoekt de supply chain keten van elk merk bij hun fysieke retailers op veel aspecten in 7 categoriën: arbeidsomstandigheden, ecologische materialen, circulaire economie, korte keten, diervriendelijkheid, transparantie en het 'slow fashion' business model om zo greenwashing tegen te gaan.

COSH! wordt ondersteund door Vlaanderen Circulair, alsook door accelerator Start it @KBC, die innovatieve ideeën en schaalbare businessmodellen ondersteunt, het projectenfonds Duurzame Stad van Stad Antwerpen en de  United Fashion European fashion tech accelerator. De officiële lancering van COSH! vond plaats op 6 en 7 september 2019.

10 maand later dekt het platform 60% van de duurzame Belgische modemarkt en heeft het meer dan 100 000 gebruikers.

Sinds januari 2020 is COSH! ook beschikbaar in Brussel en heeft er de screening van cosmetica op bovenstaande categoriën bijgenomen.