Brugge pakt uit met eerste duurzame COSH! shopping zoektocht

Geheel interactief met het online COSH! Conscious Shopping made easy platform.

Brugge lanceert in samenwerking met COSH! hun allereerste, duurzame shoppingkaart. Het is een zoektocht voor shoppers en bezoekers waarvan COSH! de adresjes selecteerde.

COSH! helpt mensen die meer ecologisch willen leven bij hun zoektocht naar duurzame kledingkeuzes. Wie geen voorkennis heeft van duurzame mode, krijgt meer duurzame alternatieven te zien. COSH! houdt daarbij rekening met veel persoonlijke voorkeuren zoals circulaire alternatieven, vegan of biologische grondstoffen of natuurlijke producten.

‘We nemen je mee langs 20 modewinkels met duurzaam aanbod, 9 lifestyle winkels, 13 koffie- en lunchplekjes en 12 duurzame voedingswinkels’, legt Niki de Schryver, oprichter van COSH! uit.
 ‘Brugge heeft bijzonder veel te bieden op vlak van shoppen. Op deze manier laten we je kennis maken met tal van unieke adresjes, stelt schepen van ondernemen Pablo Annys.

P R I M E U R   I N  B R U G G E :

D U U R Z A A M   S H O P P E N   V I A   H A N D I G E   K A A R T

Brugge telt tal van boetieks die beschikken over een uniek aanbod aan duurzame mode. We wilden dit overzicht bundelen in een handige kaart. Niet alleen ontdek je op deze manier tal van unieke adresjes, maar COSH! heeft ook een wandeling en zelfs een fietsroute met zoektocht gekoppeld aan de kaart. 'Met dit handige overzicht zet Brugge de toon. Veel trendy merken vind je trouwens enkel hier in Brugge terug’, weet schepen Annys. ‘Met deze eerste duurzame shoppingkaart is het super gemakkelijk om duurzaam én lokaal te kopen’, gaat Niki verder.

COSH! heeft een overzicht gemaakt van het duurzame aanbod in Brugge. Deze kaart is het resultaat van de COSH! winkelscreenings waarbij het volledige merkenaanbod opgelijst wordt en jaarlijks enkele merken onder de loep genomen worden. Enkel shops met een duurzaam aanbod van meer dan 30%, komen in de lijst. Om ‘greenwashing’ (het groener of meer maatschappelijk verantwoord voordoen van een bedrijf of organisatie dan dat deze daadwerkelijk is) tegen te gaan, onderzoekt COSH! deze merken aan de hand van 52 criteria in 7 categorieën:

1. arbeidsomstandigheden;
  2. ecologische materialen;
  3. circulaire economie;
  4. korte keten;
  5. diervriendelijkheid;
  6. transparantie;
  7. 'slow fashion' business model.

Op de interactieve kaart en aan elk winkelpunt kun je een QR-code scannen. Zo ontdek je de duurzame focus van elke zaak en je kan er door middel van de COSH!-screening de meest duurzame kledij kiezen.

‘Maak als consument bewuste keuzes. Zo stimuleer je de ondernemers om nog meer duurzame producten aan te bieden, stelt Niki de Schryver.

D E   A L L E R E E R S T E ,   D U U R Z A M E   M O D E Z O E K T O C H T

COSH! lanceert deze allereerste, duurzame ‘lock-down proof’ modezoektocht in samenwerking met Stad Brugge. Via een wandelroute in het centrum of een fietsroute in de rand rond Brugge dompelt COSH! je onder in alles wat met een duurzame levensstijl te maken heeft.

‘De zoektocht is voor ons de manier bij uitstek om mensen die nog niet bekend zijn met de modeproblematiek op een heel gemoedelijke manier te informeren over de problemen én de oplossingen’, aldus Niki de Schryver.

De duurzame shoppingroute brengt je langs toeristische, ‘instagram worthy’ plekjes naar boetieks in het centrum. Je stopt langs vegan takeaway’s.

De antwoorden van het de zoektocht vul je na de tour in op het COSH! platform. Tweemaandelijks wordt er een shopping voucher verloot van 100 euro onder de deelnemers. De Brugge x COSH! shoppingkaart is ondermeer te verkrijgen bij In & Uit Brugge en alle deelnemende handelszaken.

V O O R D E L E N   V A N   L O K A A L   W I N K E L E N

Met dit initiatief wil Stad Brugge en COSH! shoppers stimuleren om lokaal te kopen. ‘Door lokaal te winkelen, steun je de handelaars, besteed je het geld in aan onze lokale economie en ga je in gesprek met de verkoper / verkoopster of handelaar’, vervolgt schepen Annys. ‘Een connectie voelen met de mensen achter je kledingaankoop zal ook bijdragen tot duurzamer omspringen met je aankopen. Je bouwt een andere relatie op met jezelf en met je kleding’, voegt Niki de Schryver er aan toe.

D U U R Z A A M  S H O P P E N  I N  B R U G G E  V A N  T H U I S U I T ?

De nieuwe corona-maatregelen van 27 juli, staan fun shoppen met twee tijdelijk niet toe. Maar dat mag je duurzame modepret niet bederven. De Brugse gescreende winkels zijn allemaal vindbaar op het online platform van COSH! Surf naar https://cosh.eco/nl/, en geef bij de shoppinggids 'Brugge' in, op de kaart zie je meteen de lokale handelaren, op de kaartaanduiding kan je doorklikken om ze aan jou gepersonaliseerde online shopping route toe te voegen, je kan meer lezen over hun duurzaamheidsinspanningen en die van hun merken, of rechtstreeks hun webshops bezoeken.

M E E R   I N F O

Over de COSH! x Stad Brugge zoektocht: https://cosh.eco/nl/blog/zoektocht-brugge

Het COSH! Conscious Shopping made easy platform, voor makkelijk duurzaam shoppen: https://cosh.eco/nl/

Hoe het online COSH! platform juist werkt, vind je hier: https://cosh.eco/nl/consumenten.

Een overnachting in Brugge inplannen of combineren met een museumbezoek kan via www.visitbruges.be/imaginebruges

N I E T   V O O R    P U B L I C A T I E

Wil je een interview met Niki de Schryver, iemand van Stad Brugge of één van de deelnemende handelaren? Neem tijdens de kantooruren contact op via onderstaande gegevens.

Ilse Snick Centrummanager Stad Brugge, Stad Brugge

COSH! is een initiatief van Niki De Schryver, duurzame ondernemer in hart en nieren. Met dit gloednieuwe keurmerk wil ze consumenten helpen in hun zoektocht naar duurzame, ethische kledij.  COSH! is een online platform dat consumenten wil helpen om - zonder inspanning - bewuste keuzes te maken tijdens het shoppen by handelaren met fysieke winkels.

We dragen allemaal, elke dag kleding. Onze kleding is onze tweede huid en onderdeel van onze identiteit. Maar de mode-industrie is een van de meest vervuilende en onmenselijke industriëen ter wereld. Duurzame kleding vinden is niet altijd gemakkelijk. COSH! 'Conscious Shopping Made Easy' maakt duurzaam shoppen makkelijk.

COSH! biedt consumenten een gemakkelijk en snel zoekplatform en visualiseert daarop de duurzaamheidskenmerken van kledingmerken op een heldere manier. COSH! onderzoekt de supply chain keten van elk merk bij hun fysieke retailers om zo greenwashing tegen te gaan. Shoppers kunnen via COSH! winkels vinden in hun buurt die duurzame mode binnen hun stijl en budget aanbieden. De op maat gemaakte shoppingroute - met routemap - brengt shoppers tot voor de deur van kledingwinkels met een duurzaam aanbod. Start met duurzaam shoppen op www.cosh.eco

COSH! onderzoekt de supply chain keten van elk merk bij hun fysieke retailers op veel aspecten in 7 categoriën: arbeidsomstandigheden, ecologische materialen, circulaire economie, korte keten, diervriendelijkheid, transparantie en het 'slow fashion' business model om zo greenwashing tegen te gaan.

COSH! wordt ondersteund door Vlaanderen Circulair, alsook door accelerator Start it @KBC, die innovatieve ideeën en schaalbare businessmodellen ondersteunt, het projectenfonds Duurzame Stad van Stad Antwerpen en de  United Fashion European fashion tech accelerator. De officiële lancering van COSH! vond plaats op 6 en 7 september 2019.

10 maand later dekt het platform 60% van de duurzame Belgische modemarkt en heeft het meer dan 100 000 gebruikers.

Sinds januari 2020 is COSH! ook beschikbaar in Brussel en heeft er de screening van cosmetica op bovenstaande categoriën bijgenomen.